LA gennembrud part 1

 

af Søren Høy

Raphael Saadiq

”Det er den første af fire koncerter,” siger danske Jacob Lundgaard Andersen, der sidder på kanten af scenen. Bag ham er R&B-kunstneren Raphael Saadiq ved at line sit orkester op. Vi er på Yoshi’s Jazz Club, Oakland, Californien. Den legendariske klub ligger ud til vandet. Gennem ruderne glimter Oakland Inner Harbors vand. ”Vi skal ende op med en fuld koncertoptagelse, så Raphael skal give den gas,” griner Jacob.

En palet af farvede lamper skiftes til at oplyse scenen i en tilfældig rækkefølge.

På de skrå brædder står, the soul man, Raphael Sadiq, iført afslappet jogging tøj og synger små strofer ind i mikrofonen.

Bag ham står det seks mand store band bag pænt og afventer deres tur til at få indstillet instrumenterne til lydprøven.

Jacob Lundgaard Andersen og hans filmkamera fiser rundt blandt dem på scene. ”De har vænnet sig til, at jeg er over alt,” siger han mens han fanger stemningen og jokes musikere imellem og stikker kameraet helt op i fjæset Hr. Saadiq, der ikke trækker en mine. Han kender efterhånden danskerens nære beskæringer.

Alle på scenen virker upåvirket af Jacob tilstedeværelse uanset, hvor nærgående han bliver. De kender ham som det syvende medlem af truppen, for Jacob har fulgt Raphael Saadiq rundt på turne i to måneder med henblik på at lave en serie af reportage-musikvideoer om musikerens life-on-the-road.

”Den vanskeligste del af processen er af skabe et intimt rum, hvor de medvirkende kan være sig selv, velvidende at deres små karakterbrister bliver foreviget. Det er især gældende, når man har med personer at gøre, der delvist lever af deres image.” Jacob har arbejdet med adskillige musikere og filmfolk i sine efterhånden otte år i branchen. Det handler om at komme tæt på, lære dem at kende, få deres tillid – så kommer magien.

De får endeligt får alle instrumenter til at stemme overens, og afslutter seancen med et par sange fra aftens setliste, alt imens Jacob dokumenterer den legende generalprøve og afsøger de bedste kameravinkler til aftens show, han markere og notere til hukommelsen.

Lydprøven er overstået, og bandet bliver hængende til lidt let jam, men Jacob følger Raphael backstage, hvor den glamourøse side af showbiz hurtigt bliver skraldet af.

Gangene er mørke og snævre, og her lugter stadig lidt af spildt øl og cigaretter fra aftens før, men Jacobs kamera er konstant aktivt, bevæger de sig mod Raphaels omklædningsrum. De snakker om løst og fast. Hvordan var lydprøven? Hvilke nummer skal Raphael spille i aften? Hvad skal de spise senere?

Omklædningsrummet er spartansk, men der er en en sofa og lidt forplejning. På et stativ hænger Raphaels kostumer til aftenens show samt et selektivt udvalg af sko og hatte.

I det ende hjørne er Jacobs gear nøje linet op.

Han skifter lynhurtigt batterier og sætter en ny optik på kameraet, mens Raphael slænger sig i sofaen.

Snakken forsætter og pudselig befinder de sig i et afslappet interview, som teknisk set bare er en optaget samtale.

Helt afslappet.

”Der er utrolig meget downtime på turne, og det er der, at jeg får mine mest ærlige kommentar og indsigt i de musikere jeg følger,” fortæller Jacob. ”Nogen har brug for et mentalt frirum, og andre har forretning og agenter, der skal opdateres sideløbende med en turne. Det er alt sammen meget interessant.”

Jacob har lavet film for ’30 Seconds to Mars’, anført af Hollywood stjernen Jared Leto, samt den spanske charlatan, Enrique Iglesias.

At være på turne er at være i konstant bevægelse, og for Jacob betyder det at være opstillingsparat. Miljøet og omstændighederne ændres fra dag til dag – endda time til time.

”Det er hårdt for alle. Jeg skal forsøge, at komme så tæt på jeg kan, uden at blive en chikane, men når man har boet i den sammen bus i over 2 uger, så bliver de sgu bare trætte af at se mig og mit kamera,” siger Jacob med et smil.

Det næste led i processen bliver at koge de mange timers optagelse ned til to musikvideoer, som Jacob kontinuerligt redigerede, mens optagelserne fandt sted.

Filmen skal lanceres af Sony Music i USA med henblik på at skabe en hype omkring Raphaels showmanship samt et mere nøgent billede af manden og musikeren.

Men for nu er tiden kommet til at arbejde. ”It’s showtime,” som de siger i klassikeren, Oscarvinderen ’All That Jazz’.

Jacob er klædt som en krigsfotograf med et kamera i hånden og et over skulderen, samt en taske med ekstra optikker, batterier og memorycards. Den fyldte spillesal jubler begejstret, da bandet træder ind på scenen og spiller op. Under hele koncerten er det svært at få øje på Jacob i længere tid af gangen. Han er overalt, midt på scenen, på balkonen, blandt publikum, hvor han bedste kan fange stemningen og showet.

Faktaboks:

Den danske filminstruktør Jacob Lundgaard Andersen startede sin filmkarriere på European Film College i Ebeltoft, hvor han instruerede flere kortfilm. Han arbejdede et par år i den danske filmbranche, blandt andet på Thomas Vinterbergs film ’Submarino’ og den prisbelønnede ’Jagten’. Han flyttede til Los Angeles i 2011. Han var blevet optaget på filmskolen, The American Film Institute Conservatory (AFI), hvor drømmen om gennembruddet i USA startede.

I to år efter uddannelsen har han lavet musikvideoer for flere kunstnere.

Han håber, at erfaringerne fører til kontakter og måske en mulighed for at komme til at lave film i Los Angeles.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s