Gud lever i biografen

’Do You Believe?’ ligger lige nu nummer syv på den amerikanske filmhitliste. Foran den nye wam-bam-boogie actionfilm ’The Gunman’ med verdensstjernen Sean Penn i hovedrollen.

’Do You Believe?’ handler eftersigende om en flok søgende sjæle, der finder ud af, at der er en kraft i Kristus’ kors. En ung pastor tvivler, men via en gade-prædikant indser den unge mand, at han med sin tro og vilje kan berøre folk med en konsekvens, som kun kan være orkestreret af Gud.

Umiddelbart kunne den plotlinje lige så godt være bagsiden på VHS-kassetten til b-horrorfilmen ’Eksorcisten 12’, men den tilhører tro-genren, der de senere år er blevet et massivt hit i USA.

Det undrede de fleste, at Mel Gibsons ’The Passion of the Christ’ tilbage i 2004 blev en af de det års største succeser. Den indspillede imponerende $611 mio. dollars på verdensplan. Filmen var dyster som bare fanden, de taler hebraisk og aramæisk – den var uden stjerner (lige med undtagelse af Jesus), og den var voldsomt grafisk voldelig. Naturligvis, ligesom den tid den skal forestille at foregå i, kunne man rettelig indvende. Og så alligevel for film med dryppende blod, afrevne lemmer og tortur hører sjældent til blandt det brede publikum.

Undtagelsen er åbenbart, når det er Guds Søn, der tager mod pryglene.

Billedresultat for God’s not Dead’’God’s not Dead’ blev en af sidste års store succeser i USA. Den kostede $2 mio. at producere, og den indspillede cirka $100 mio. i biograferne og betalings-tv. Filmen er virkelig low-budget. Billige kulisser, skuespillere i vildt overspil og udmalede pointer, som ellers kun ses i studentikose produktioner og de værste indiske Bollywood-film. Ikke desto mindre blev filmen endnu en massiv succes i tro-genren, som vi knapt kender i Danmark.

Vi har ikke den ekstroverte og aktive tilgang til religion, og derfor vil film som de aktuelle, på ingen måder appellere til et publikum i vores del af Europa.

I USA henvender filmene sig primært til de konservative, religiøse grupper. De er bare så tilpas store, at forretningsmodellen virker glimrende. Analytikere mener, at de evangelistiske kristne ikke vil se de massive Hollywood-shownumret om Moses og de 10 bud, ’Exodus’, der kom lige før jul. De vil se historier, der ikke handler direkte om Bibelske-episoder, men i stedet autentiske, personlige og hverdags-realistiske fortællinger, der minder om det liv, de selv lever.

Gud lever i bedste velgående i de amerikanske biografer.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s