Hvor fræk må en film være?

Sex sælger! Smæk et par bryster og en stram mande-mås ind i en film, og folk vil vælte ind i biografen! Myten lever vel om at sex sælger på film – men der er normalt ikke meget begejstring, når kassen gøres op i billetlugen.

Indenfor de seneste seks måneder har to danske film med masser af lir haft premiere i biograferne. Ingen af dem fik et potent publikumssalg.

Lars von Triers store, vaginale kvindehistorie fortalt over 50 år, ’Nymphomaniac’, blev set af skuffende 3.500 i versionen på 5½ time, hvor de fleste fik deres lyster stillet, når det handler om hårdtpumpede kønsorganer.

Claus Bjerres trekant-komedie ’En, to, tresomt’ blev pudsigt nok set af et tilsvarende antal mennesker. Modsat Trier havde Bjerre sat en hverdags-ramme, hvor de frække scener mere var en slap gang camping-porno. Figurerne dyrker en gang hverdagssex, der tydeligvis var lidt pinlig for publikum at se på.

Der er eksempler på film, der trods eksplicit sex har tiltrukket et pænt publikum. Det kræver tit en stor filmpris, der på den måde certificerer de lumre scener, og ophøjer fra industriporno til kunst. Forrige års Cannes-vinder ’Adéles Liv’ solgte over 30.000 billetter. Pænt for en film med et 10-minutters lesbisk samleje, der er så realistisk lavet, at selv garvede filmfolk efter 6-7 minutter begyndte at rotere i biografstolen.

’Brokeback Mountain’ om to bøsse-cowboys solgte cirka 90.000 billetter, og var en film, der samlede publikum om en væsentlig historie med stor tidsånd og et emne med politisk bevågenhed på daværende tidspunkt.

Det vildeste jeg har set i en mainstream film, er fra ’Shortbus’. I filmens startscene ser man en mand, der med imponerende gymnastiske øvelser kommer så tæt på sit ansigt sin egen penis, at han er i stand til at ejakulere ind i sin egen mund, da onaniscenen kulminerer.

Den slags er vildt – selv for hærdede biografgængere.

Senere er der en bøssetrekant med en mand, der trutter den amerikanske nationalsang op i en anden mands røv. Det bliver hurtigt mere komisk end erotisk.

Dagens store premiere på ’50 Shades of Grey’ ligner en undtagelse fra den ellers så dominerende statistik.

EL James’ mommy porn bestseller-serie har rundet imponerende 100 millioner solgte bøger på verdensplan, og med en veldesignet kampagne, vil jeg tro, at en del af de danske mommy’s står klar i startblokken. De skal selvfølgelig se de dampende fantasier, som forhåbentlig efterfølgende giver lidt kulør i kinderne, der kan overføres til de februar-ramte soveværelser.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s