Er ’1864’ en folkelig fiasko?

På søndag ruller tysken sit artilleri ud over dansken i ’1864’. Vi nærmer os i seriens sjette afsnit med faretruende hast Dybbøl, hvor vi ved, at der i nogle drabelige aprildage ikke blev sparret krudt og bajonetter.

’1864’ har folkelige problemer. Serien er på fem uger gået fra 1.7 millioner seere til 1.2 millioner – med et dyk ned til 1.1 i fjerde afsnit.

Normalt vil man som Tv-kanal håbe, at seertallet stiger løbende gennem de planlagte afsnit. Man håber, at folk taler om kvaliteterne ved frokostbordet, i skolelokalerne og absolut ikke mindst på de sociale medier.

Det modsatte er tilfældet.

Et af ’1864’ store problemer er den usædvanlige latterliggørelse, der finder sted på specielt Twitter. For de uindviede er Twitter et medie, hvor man med 170 karakterer kvikt og kort kan fyre beskeder af sted. I ’1864’s tilfælde efterfølges alle noter af et #Mallebrok eller #1864. På den måde kan alle interesserede nemt finde alle de tweets, der handler om serien. Og tro mig – det er barske løjer. Som en af dem, jeg følger twittede, ”det er sjovere at følge 1864 på Twitter end på Tv.” Kommentarenes opfindsomhed rammer ofte direkte ind i seriens åbne sår.

Hvorfor er det katastrofalt, at ’1864’ bliver nedsablet på Twitter uge efter uge? Det er selvforstærkende. Det bliver normen at rakke ned, og derfor er der ikke mange, der modreagerer. Det aggressive publikum ser serien, ja, men de ser den for at svine den til. Sidst men ikke mindst er det et problem, at serien åbenbart ikke er spændende nok, til at holde folk fra at sidde med mobilen i hånden og bruge kostbar opmærksomhed på kritik end på seriens handling.

Tilbage til seertallet. 1.2 millioner lyder af meget, men det er bekymrende tal, når det handler om DR kl. 20.00 søndag aften. DR har ikke råd til, at seerne ikke kommer automatisk ind gennem lugen på det tidspunkt. De har siden slut-90’erne bygget et loyalitet og stort publikum op med alt fra ’Taxa’, ’Rejseholdet’ og ’Krøniken’ over ’Borgen’ og ’Forbrydelsen’ til ’Arvingerne’. En serie på det tidspunkt skal bonne +1.5 millioner. Alt under er ikke godt nok.

Upåagtet seriens fortælling, skuespil, damp på slagmarken og hele det politiske virvar udenfor skærmen, skal en serie af den dimension være en folkelig succes eller i det mindste vinde folkets respekt. Ingen af dele er tilfældet.

Derfor spørgsmålet; er ’1864’ en folkelig fiasko?

Web

Det er tænkeligt også seriens problem, at alle afsnit bliver anmeldt hver uge af de store dagblade. Jeg kan ikke erindre, at en serie har fået så meget opmærksomhed. Set ud fra et nyhedsperspektiv er det ikke relevant. Seriens faldende seertal og vaklende kvalitet kunne betyde, at der er andre ting, som kulturredaktionerne burde interessere sig for. Men nu da de anmelder den hver uge, så bekræftes seerne i, at serien har problemer. De overbevises via deres avis og den debat, der følger med.

Serien får dermed ikke sit eget liv, men den følges tæt og bedømmes konstant med 170-millioner-kroners-budgettet og politiker-fokus som bagtæppe for argumenterne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s