(Lars von Triers filmhistoriske parentes)

Premieren

330 minutters nymfomani. 5½ time i selskab med en kvindes fortælling, der er opdelt i otte kapitler. Ligesom livet er defineret af vendepunkter og markeringer. I den kommende uge kan I se Lars von Triers storværk ’Nymphomaniac’ i sin ucensurerede version. Det er tiden værd, for filmen er et usædvanligt indblik i tidsånden.

I vil få udfordret jeres politiske korrekthed, jeres seksuelle fantasier og aversioner samt ikke mindst jeres tålmodighed og kunstsyn. Måske endda jeres verdensbillede?

Forhistorien

Trier vrøvlede sig til verdens vrede i maj 2011. Ved et pressemøde i Cannes fik han med sin ironiske, hjemlige humor forviklet sig ind i en talestrøm, hvor han blandende sine inspirationer sammen med frisind, nazisme og måske ytringsfrihed. Hvem ved, for lige efter besluttede han ikke at udtale sig igen af frygt for at blive misforstået. Derefter skrev han en film om eftermatematikken.

Billedresultat for Nymphomaniac’Nymphomaniac’ kan læses som en lang reaktion og kommentar til den bornerte verden, der vælger at misforstå og ekskludere alt det, der ikke er helt normalt.

Kampagnen

Der har været 15 måneders indløb til denne uges premiere. Trier optrådte selviscenesat med gaffa-tape for munden. Hver måned dryssede der et klip ud. Hver gang eksklusivt for et af verdens største medier. Triers film fik eksponering i New York Times, The Guardian, O Globo. Plakatens motiv var en elegant parentes. En grafisk vaginal reference. Derefter stjerner i en fælles orgasme. En søgning viser, at alle de toneangivende medier har bragt elementer fra filmens kampagne. Det er den første kunstfilm, der er markedsført og modtaget som en blockbuster. Det er i sig selv filmhistorie.

Censur

I Triers univers er der ikke mange nemme løsninger. Måske handler ’Nymphomaniac’ om censur. I den sammenhæng er det paradoksalt, at filmen først udkom i en forkortet, censureret udgave. For cineaster, kunstinteresserede og søgende biografgængere er der naturligvis kun én version.

Fremtiden

Filmens premiere markerer afslutningen på tre års kontinuerlige historier om Trier. Han er et markant større navn nu, end før han lavede denne produktion. Myten om ham er stærkere. Hans kunstneriske bedrift er større. Hans mission er lykkedes. Tavst råber han højere end nogensinde.

Trier skal til at lave en Tv-serie. Tidsåndens fortælling. Mon ikke den serie skriver endnu et kapitel i filmhistorien?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s