VM-holdet i fodboldfilm

Erkendt. Skyldig. Mit hjerte er formet som en fodbold. Fodbold er egentligt det eneste, som jeg interesserer mig for. Resten er bare noget, der fylder tiden ud mellem kampe, bøger om spillet, biografier, analyser og diskussioner. Hver dag sms’er, taler, skriver jeg med mine bedste venner om transfers, kampe og klubbernes økonomi. Agent-fees, sign-on-fees, spiller-fees og bare fees i det hele taget. Legender, rygter og ikke mindst gennemgang af ligaerne og socio-analyser af klub-forhold, demografi og ejer-forhold. Med andre ord er der intet indenfor fodboldens verden, som ikke var en værdig og værdifuld plads.

Er det for meget? Ikke det, det ligner.

Derfor vil jeg nu stille et VM-hold for fodboldfilm. Ideen er kun original i den formation, som de er opstillet i. Altså en 4-2-1-3 formation, som jeg selv foretrækker i tiden. Og altså ikke bare en vanlig top 10.

Her er der taktik og organisation med i vurderingen.

Målmand:

Die Angst des Tormanns beim Elfmeter: Wim Wenders (1971)

Fodbold målmand Josef Bloch bliver udvist for et frispark i feltet, som naturligvis giver et straffespark. Foran hjemmepublikummet i det store lokalderby, udvandrer ham til alles måben. Han går planløst gennem Wien og støver kassedamen Gloria op, som han giver den gas med om natten. Den næste morgen dræber han hende.

En tankevækkende film om dæmoner, samfundets forventninger, uretfærdighed og tilfældige skæbner.

Vel den eneste certificerede målmands-film.

Højre back:

The Football Factory: Nick Love (2004)

Tommy er medlem af en berygtet Chelsea-hooligan-fraktion, der bruger det meste af tiden på at smadre andre klubbers hooligans, drikke, tage stoffer og rende efter damer.

Op til et længe ventet lokal-opgør med Tottenham, begynder Tommy at se vanviddet gennem tågerne.

En stærk film om klassesamfundet i England og den ændrede sport, der i London siden Premier Leagues kommercialisering er gået fra en arbejder-religion t til en overklasse-fornøjelse.

Klassisk højre back-film.

Højre centerback:

Linda de passe: Walter Salles (2008)

Fire fattige halvbrødre med den samme mor bor i en forstad til São Paulo i Brasilien. Den ene af drengene drømmer om at blive buschauffør, men har et fodbold-talent, der bemærkes, når han dribler rundt på den støvede bane mellem højhusene.

Walter Salles er en mesterinstruktør med et stort fodboldhjerte. Hans film er elegant, den er poetisk.

Lidt som en elegantier i midter-forsvaret.

Venstre centerback:

Ajax: Hark the Herald Angel Sings: Roel van Dalen (2000)

I 100-års jubilæumsåret i den store hollandske klub, Ajax, følger den dygtige dokumentartist Roel van Dalen både førsteholdet, et talenthold og ikke mindst Ajax’ farmer-hold i Ghana, hvor optagelserne viser, at det mere er slavehandel end fodbold-opdragelse.

En ærlig, brutal film. En film om en maskine, en kæmpe virksomhed, der kræver succes. Brian Laudrup kan skimtes i en enkelt scene, men det virker faktisk som om, at han ikke har villet medvirke.

Placeringen i midter-forsvaret er grundet den rumænske cowboy, Cristian Chivu, der spiller en central rolle i filmen.

Venstre back:

When Saturday Comes: Maria Giese (1996)

Sean Bean er en hard core Sheffield United-fan, hvis eneste egentlige evne er at holde med sit fodboldhold. Alt andet er smuldret væk for ham. Lige indtil han bliver spottet på sit pub-team, og bliver tilbudt en prøve i United.

En sjælden fodboldfilm instrueret af en kvinde, der virkelig ser dilemmaerne i fodboldens verden kontra det frie liv, hvor man måske ikke når stjernerne, men heller ikke skal underlægges en streng og til tider tosset disciplin.

En hårdt arbejdende og lidt primitiv venstre back-film.

Defensiv midtbane:

Fever Pitch: David Evans (1997)

Mega Arsenal-fan Nick Hornby flettede en fin historie sammen om et forholds romantiske konditioner under en afgørende mesterskabskamp. Se, den slags kan jeg godt sætte mig ind i. Colin Firth er Paul, der møder Sarah – og deres forhold kulminerer den dag, hvor Michael Thomas scorer i sidste sekund, og vinder mesterskabet for Arsenal. Jeg tuder stadig ved tanken. Stod og så kampen foran Fonas vinduer i Store Gade i Randers. Lydløst og trist. Det regnede, som jeg husker det.

En plads i maskinrummet for en af bedste fodbold-film. Uanset resultatet og forfatterens yndlingsklub.

Defensiv midtbane:

The Damned United: Tom Hooper (2009)

En fantastisk film om legenden Brian Cloughs 44 dage som Leeds manager i 1974. Martin Sheen spiller overbevisende Clough, der kom til klubben som stor, udtalt kritiker af deres fysiske og til sider voldsomme spil.

Filmen rummer en detaljerigdom, en indsigt og en erindring, som giver den en solid placering på banen. Modigt at hoppe ind i et drama, hvor dramaet virkelig er fortættet. Det giver en dramaturgi, hvor den lige så godt kunne have handlet om storpolitik.

Tom Hooper lavede i øvrigt et par år senere Oscar-vinderen The King’s Speech – også med Colin Firth.

Central midtbane:

Zidane: A 21st Century Portrait (2006)

Der er ikke mange kreatører, der er så oplagte som denne kunstfilm om Zizou. 36 kameraer fulgte ham under en kamp mod Villareal. 17 synkroniserede og resten placerede rundt på stadion. Den følger Zidanes bevægelser, hans pauser, hans gestik, hans løb. Hans små, sublime berøringer og hans lange passager, hvor han ikke er i nærheden af spillet. Det vilde er, at han bliver vist ud, da der mangler få minutter. Han angriber fuldstændig vanvittigt en modspiller. Tænk at gøre det i en kamp, der KUN har dig i fokus. Kun dig! Det har altid undret mig, at han ikke kunne holde sin coolness i de afgørende situationer. Et år efter denne films optagelse gjorde han noget tilsvarende i VM-finalen. To ekstraordinære og undrende minder om en af de største spillere i nyere tid.

Et kunstværk, en skulptur som film. Et mesterværk.

Højre wing:

Kung-Fu Soccer (Shaolin Soccer): Stephen Chow (2001)

En publikumsfavorit af en magisk film.

Den tidligere fodboldstjerne møder en Shaolin Kung-Fu mester, som hjælper ex-stjernen og hans fem brødre med at bruge kung-fu tricks i fodbold.

Det er totalt wam-bam-boogie action i denne her totale tegnefilms-homage. En målmands-scene med Bruce Lee er storslået, og på den facon binder den elegant kamp-kunst, fodbold-kunst og filmhistorien sammen.

En furie på kanten der i den grad minder om adskillige flyske wings, som vi alle har set.

Centerforward:

Escape to Victory: John Huston (1981)

John Huston var en stor mester. Maltese Falcon (1941), The Tresure of Sierra Madre (1948) og The Man who would be King (1975) har fortjent klassiker-status. Derfor kan der kun komme den bedste fodbold-film ud fra hans begavede instruktion.

Historien er fortalt hundredevis af gange. Virkelige fodboldspillere blandet med stjerner. Michael Caine spiller anføreren. Man kan se på hans løb, at han aldrig har været på en fodboldbane. Sly Stallone på kassen. Gør det pænt, men overspiller samtlige scener. Sammen med dem Osvaldo Ardiles, Søren Lindsted og Pelé – og mange andre af tidens største stjerner.

Filmen er patriotisk, og den handler om helte. Om en verden der ændrer sig. Om de allieredes fælles kamp mod den tyske værnemagt. Den gjorde enormt indtryk, da den kom i starten af 80’erne, og jeg har set den mindst 20 gange. Den fortjener en plads i spidsen af angrebet.

Venstre wing:

Michael Laudrup – en fodboldspiller: Jørgen Leth (1993)

Der sker noget interessant, når to af de store inspirationer og kunstnere indenfor hver sin performance art mødes. Leth og Laudrup fik i starten af 90’erne lavet en meget smuk og poetisk film. Ikke en egentlig fodboldfilm, men et portræt af en fodboldspiller.

Leths blik for alt det overflødige i spillet, alt det som kameraerne aldrig ser, udgør filmens grundmateriale fra banen. I den sammenhæng er Zidane-filmen inspireret af Laudrup-filmen. Filmen har desuden et godt interview med Johan Cruyff, der om nogen så det kunstneriske i Laudrups spil.

Eftersigende er Laudrup ikke vild med filmen. For arty og for lidt fodbold. Den står for mig som et afgørende dokument og en stor inspiration. I øvrigt sammen men Tómas Gislasons Fra Hånden til Hjertet, der er et portræt af Leth, lavet mens han laver Laudrup-portrættet. Nu bliver det først kunst – designet og skabt fra venstre-kanten med licens til at bevæge sig frit over hele banen.

Bænk:

Looking for Eric: Ken Loach (2009)

Lidt kedelig film om en Manchester postmand i midtvejskrise. Cantona er med som hans imaginære coach. Lunt men for lidt fodbold. Kan bruges på backen.

The Firm: Alan Clarke (1989)

TV-film med Gary Oldman som West Ham-fanatikeren, der er ejendomsmægler om dagen og manden der lukker op for aggressionen efter lukketid.

Fin film med defensive-bulldog-kvaliteter.

Bend it like Beckham: Gurinder Chadha (2002)

Sympatisk tøse-film om et par piger, der spiller en glimrende omgang bold, naturligvis mod samfundets normer, kultur og religioner, der ikke giver pigerne meget plads til at udfolde bold-talentet.

En sikker indskifter på kanten for at få de krøllede indlæg.

Maradona: Emir Kusturica (2008)

Vedtaget en historiens bedste og mest afgørende spillere portrætteret af en excentriker fra Serbien.

Jeg var til filmens premiere i Cannes, hvor vi efter filmen blev fragtet i limo op i bjergene, hvor festen skulle holdes. Kusturicas tossede band skulle spille – og Maradona optræde sammen med dem på vokal. Da vi ankom, så vi, at der bag slottet var stillet et fodboldmål op. I kassen stod der en keeper. Foran ham en mur af pap-silhuetter tilhørende Andy Brehme, Socrates, Terry Butcher og Daniel Passarella. Bag målet var 4-5 super lækre tøser iklædt stramt målmandstøj og handsker – klar til at være boldhentere. Vi stod der i vores spidse dansesko og tyrede hele aftenen. Diego kom aldrig.

Men filmen kan naturligvis skiftes ind på alle offensive pladser uden blik for defensive pligter.

Gregory’s Girl: Bill Forsyth (1981)

Fodbold-filmenes David Fairclough. En super-sub, en lille perle, som man glemmer lidt, når det store hold skal sættes. Komedien har en sjælden skøn tone, hvor den lidt lade teenager, Gregory, bliver flyttet fra midtbanen til målmandsposten. Han tænker kun på damer, forståeligt, så holdet har brug for nye kræfter.

En sprælsk mulighed på keeper-pladsen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s