Danskerne ser ikke westerns

I dag åbner ’The Salvation’ i 65 danske biografer. Den første ægte danske western. Filmens ultimative attraktion er dansk films største stjerne, Mads Mikkelsen. Han på plakaten, han er i stort set samtlige scener. Men om det er nok til at lave en national succes, det er spørgsmålet?

Formlen er velkendt. En fremmed kommer til byen, tidens vanvid og brutalitet påføres vores helt, han tager hævn og alle dør i forbryder-hierarkisk rangorden.

Mikkelsen er en hævner på linje med legenden Clint Eastwood i ’Unforgiven’ (1992), Gary Cooper i ’High Noon’ (1952) og ikonet John Wayne i ’The Man Who Shot Liberty Valance’ (1962).

Hans familie er udslettet, så derfor kan han lige så godt spore krikken ind på helvedes-ruten, og få nedkæmpet alle banditterne, der er i gang med at overtage magten i den lille olie-oase, der passende hedder ’Black Creek’.

’The Salvation’ kommer i bedste fald til at sælge i nærheden af 100.000 billetter i Danmark. Prognosen er stillet efter at have udsat genren for big data. Alt peger i den samme retning: I Danmark er vi ikke specielt vilde med klassiske westernfilm.

Historisk har mange danskere et forhold til westerns. Vi ser dem bare ikke i biograferne. Sidste år solgte den stort promoverede ’The Lone Ranger’ med Johnny Depp cirka 100.000 billetter.

Den nævnte Oscar-vinder ’Unforgiven’ nappede cirka 140.000 billetter i 1992. Acceptabelt men ikke meget for en film, der i dag har noget nær klassiker status indenfor genren.

Coen-brødrenes skønne ’True Grit’ fra 2011 kravlede op på 129.000 trods masser af Oscar-buzz.

Publikum løb helt flade i den lange titel til den mega hypede ’The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ med Brad Pitt, der endte med at sælge 7.500 billetter.

Hvert år bliver der lavet mellem 10 og 20 westerns i verden. Vi er heldige, hvis én af dem kommer til Danmark.

Det store publikum gider ikke den klassiske western, hvor hævn, heste og Winchester-rifler udfylder den afprøvede skabelon, der havde sin storhedstid i 50’erne.

En moderne western skal overraske og bryde genrens traditioner. Quentin Tarantinos ’Django Unchained’ og Seth MacFarlanes kommende ’A Million Ways to Die in the West’ kan netop det – og derfor bliver de succeser i Danmark, for de bliver ikke set som westerns men som henholdsvis en Tarantino-film og en super sjov komedie.

Noget tyder på at ’The Salvation’ skal hente sit primære publikum udenfor Danmark.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s