Cannes classic

Den 67. udgave af Cannes Festivalen åbnede i går med vanlig glamour og tradition.

Cannes er det eneste sted i filmens verden, hvor dekadence og uendelig rigdom kombineres med de mest brutale menneskelige skildringer. Der er tydelige kontraster i, at verdens største filmstjerner, modeller og fodboldspillere står i kø, for at blive fanget af de glubske fotografers linser på den røde løber, mens de er på vej ind og se smalle kunstfilm. Cannes tilgodeser som det eneste sted både tabloidpressen, autografjægerne og cineasterne, der dyrker radikal finkultur.

Cannes bliver betegnet som den flotteste filmfestival i verden. Årets program er hverken specielt modigt, overraskende eller provokerende. Jeg fornemmer, at mange af instruktørerne i år har deres bedste film bag sig.

De 18 film, der er med i kampen om Guldpalmen, er signeret af adskillige tidligere vindere og velkendte navne på Croisetten. Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at Cannes udtager navne, som de kender. I Cannes handler det mest af alt om instruktøren. Kvaliteten af filmene og temaerne kommer bagefter. Det er instruktørerne, der er med til at skrive Cannes’ historie, og Cannes sætter en dyd i, at præsentere kunstneriske livsværker fra de såkaldte auteurs. Instruktører kunstnerisk integritet og særegent udtryk.

De fleste af navnene er nok ukendte for selv vanlige biografgængere. Det fortæller en hel del, at de to engelske socialrealister Ken Loach og Mike Leigh nok er de mest genkendelige navne. Lige efter dem kommer den syrede canadier David Cronenberg og den karakterfulde Tommy Lee Jones, der har castet Sonja Richter til en stor rolle i ’The Homesman’.

Billedresultat for The Homesman

Australske Jane Campion sidder for bordenden i juryen, der også tæller Nicolas Winding Refn, som efterhånden er en integreret del af Cannes-familien. De har muligheden for at tildele belgiske Jean-Pierre & Luc Dardenne Guldpalmen for tredje gang, hvilket i fald vil være en imponerende rekord.

Refn og Richter bliver nationalt akkompagneret af western-filmen ’The med Mads Mikkelsen i hovedrollen og den meget lovende gyser ’Når dyrene drømmer’ af Jonas Alexander Arnby. Ingen af filmene kan vinde Guldpalmen, men de vinder med sikkerhed respekt, og er slet ikke så ringe, for man siger, at de 5000 journalister i Cannes er verdens hårdeste publikum at imponere. De har set alt, og de ved alt om film.

Lørdag den 24. maj uddeles Guldpalmen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s