Social media stars

USA bestemmer tempoet, udviklingen og tendenserne i filmens verden. De har de største stjerner, mega budgetter og ikke mindst et teknisk apparat og tradition, der gør, at amerikanerne konstant kan udvikle den filmiske fortælling.

Amerikansk film er også på den forretningsmæssige side mange år foran andre lande. De leder konstant efter nye business-modeller og nye adgange til publikum. Nu begynder vi for alvor at se konsekvenserne af de sociale medier i castingen af stjerner og sammensætningen af produkter, der optræder i de store blockbusters.

I USA er film en industri, hvor det de fleste andre steder er en branche. I Europa kan filmen generelt ikke klare sig uden statslige subsidier, da filmenes økonomi ikke er bæredygtig i sig selv. På vores knapt så stjerne-bedryssede breddegrader er film for dyre at producere i forhold til, hvad der kan indtjenes i biograferne, dvd og tv-rettigheder. Derfor bliver filmen på denne side af Atlanten aldrig andet end en branche, der er afhængig af konjunkturer og politiske luner.

Mekanismerne er tydelige. Hvis producenten finder en hovedrolle, en tv-vært eller performer med mange followers på primært Twitter og Facebook, er de allerede i kontakt med adskillige millioner fans og brugere – og dermed er de tættere på den succes, der kan give annoncører, sponsorer og rettighedspenge.

Billedresultat for Iron Man 3

’Iron Man 3’ er et studie i konsekvent opbygning efter grundig analyse af publikums forbrug og interesser.

Teknikken de bruger, solbrillerne på Tony Starks næsetip, morgenmaden de spiser, bilerne de suser rundt i, stjernerne og moden. Alle havde på forhånd millioner af followers, og derfor kunne filmen kommunikeres direkte til forbrugere, der allerede havde omfavnet de produkter, der findes i filmen. 6.5 milliarder kroner indspillede den ved billetlugerne verden over.

Ellen DeGeneres blev castet som vært for årets Oscar-show. Hun var ikke et oplagt valg profilmæssigt, da hun er tv-vært og ikke har en direkte indgang til filmens verden. Hendes 28 millioner followers på Twitter i den rette målgruppe var medvirkende til, at hun fik den prestigefulde tjans. Hver dag er hun i personlig kontakt med præcis de mennesker, som Oscar gerne vil have til at se showet. Resultatet var, at Oscar fik det største seertal i 10 år.

Stjernen i designer-cool-bilserien ’Fast and Furious’ hedder Vin Diesel. Ingen med sund fornuft vil kalde ham en god skuespiller, men hans power på de sociale medier har skabt en succes, der er uomgængelig. Han var 70 millioner followers på Facebook, som han jævnligt servicerer med back stage billeder og private opdateringer. Dermed er kampagnen for hans film i gang året rundt, og ikke isoleret til et par plakater en uge før premieren. Seriens syv film er mega succeser trods tvivlsom handling, kvalitet og relevans. Den sjette film hentede $800 millioner på verdensplan og havde et signifikant DVD-salg.

Pop-chicks som Rihanna og Katy Perry har hver cirka 120 millioner followers på de to førende platforme. Det er guld værd for enhver producent. Inden længe har de afgørende hovedroller.

Social media stars vil dominere de kommende års blockbusters, tv-shows og reklamekampagner. 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s