Oscar 2014.

Af Søren Høy

Der er små tre uger til årets Oscar show. Analytikere, statistikere og branchefolk har deres lister klar med favoritter til de store priser. I USA er Oscar big business. Det er helt normalt, at et selskab bruger op mod 10-15 millioner dollars på at få en film med til Oscar. Pengene bruges på annoncering, plakater, udsendelse af DVD’er til akademimedlemmer, lækre middage for udvalgte honoratiores – alle tricks gælder på filmens slagmark og hele branchen tjener på en kampagne. Alle fra superstjerne til plakatophænger.

Vurderingen af en statuette kan aflæses ved kasse numero uno. En film som ’Slumdog Millionaire’ (2009) havde indspillet 44 millioner dollars før Oscar, og endte med en total på 377 millioner dollars. Hele verden vil se en vinder, så derfor kan promoverings-investeringen hente sig hjem mange gange. ’Kongens Tale’ (2011) havde en indtjeningsprognose på 30 millioner dollars, da den blev lavet. En lille håndfuld Oscars senere hentede den cirka 450 millioner dollars. Imponerende og tankevækkende.

Der er cirka 6000 akademimedlemmer, der stemmer. Mennesker alle sammen, naturligvis. Og de er til at præge. De læser også aviser og lister med favoritter. Den slags betyder noget. Er man i tvivl, har man en tendens til at stemme på de film, som andre gør – eller man forventer andre gør. Med andre ord betyder det noget, om man ligger højt på de store brancheblandes lister.

Placeringerne på listerne er lavet ud fra følgende kriterier:

– Priser filmene allerede har vundet. Alle fagforbund som forfatterne, instruktørerne, skuespillerne uddeler deres egne priser, og her får vi alle en retning stukket ud. Eksempelvis er skuespillerne den gruppe, der har den største repræsentation i Akademiet. Der er cirka 1200, så de kan medvirke til markant pression og vejning.

– Kampagner. Hvilke film bliver ført frem, og hvilke selskaber er bag filmene. Det er helt afgørende, da et lille selskab sjældent vil have musklerne til at køre en kampagne igennem.

– Buzz. Hvem har the vibe, the hype og hvem promoveres af stjernerne. Det kan flytte mange stemmer hvis nu, en af de store stjerner giver sin offentlige støtte til en film. Hvilken film er frisk, cool eller helt enkelt den film, der har en tidsånd, som giver et tydeligt billede af det forgange filmår.

Det minder påfaldende om en præsidentkampagne.

Nu til min liste. Den kan ændre sig inden showet den 2/3. marts – der kan ske ting, som tilter enkelte kategorier.

Bedste film:

Vinder: 12 Years a Slave

Lige efter: Gravity

Instruktør:

Vinder: Alfonso Cuarón

Lige efter: Steve McQueen

Skuespiller hovedrolle:

Vinder: Matthew McConaughey, Dallas Buyers Club

Lige efter: Leonardo DiCaprio, The Wolf of Wall Street

Skuespillerinde hovedrolle:

Vinder: Cate Blanchett, Blue Jasmine

Lige efter: Amy Adams, American Hustle

Skuespiller birolle:

Vinder: Jared Leto, Dallas Buyers Club

Lige efter: Michael Fassbender, 12 Years a Slave

Skuespillerinde birolle:

Vinder: Jennifer Lawrence, American Hustle

Lige efter: Lupita Nyong’o, 12 Years a Slave

Adapterede manuskript:

Vinder: 12 Years a Slave

Lige efter: The Wolf of Wall Street

Originale manuskript:

Vinder: American Hustle

Lige efter: Her

Animationsfilm:

Vinder: Frozen

Lige efter: The Croods

Dokumentarfilm:

Vinder: 20 Feet from Stardom

Lige efter: The Act of Killing

Udenlandske film:

Vinder: La Grande Bellezza, Italien

Lige efter: Jagten, Danmark

Cinematografi:

Vinder: Gravity

Lige efter: ingen…

Kostumer:

Vinder: The Great Gatsby

Lige efter: 12 Years a Slave

Klip:

Vinder: Gravity

Lige efter: Captain Phillips

Makeup og hår styling:

Vinder: Dallas Buyers Club

Lige efter: ingen…

Score:

Vinder: Gravity

Lige efter: Philomena

Sang:

Vinder: Let it go, Frozen

Lige efter: Happy, Despicable Me 2

Produktions design:

Vinder: Gravity

Lige efter: The Great Gatsby

Lyd redigering:

Vinder: Gravity

Lige efter: Captain Phillips

Lyd mix:

Vinder: Gravity

Lige efter: Captain Phillips

Visuelle effekter:

Vinder: Gravity

Lige efter: Hobbitten 2

Kort film:

Vinder: Helium

Lige efter: Aquel No Era Yo (It Wasn’t Me)

Korte dokumentarfilm:

Vinder: The Lady in Number 6: Music Saved My Life

Lige efter: Karama Has No Walls

Korte animationsfilm:

Vinder: Mr. Hublot

Lige efter: Room on the Broom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s