LEGOs product placement 2.0

Lige nu brager reklamerne ud for den kommende børne- og familiefilm ’LEGO Filmen – Et klodset eventyr’.

Billedresultat for LEGO Filmen – Et klodset eventyr

Den kommer modsat de analoge klodser i 3D, og figurerne har i sin originale amerikanske version stemmer fra mere end 10 superstjerner med komikerne Jonah Hill og Will Ferrell, Oscar-vinderen Morgen Freeman og den irske folkehelt Liam Neeson i spidsen. Det er et imponerende line up, som markedsanalytikere i USA estimerer til at tjene op mod 200 millioner dollars i Staterne og dermed 500-700 millioner dollars på verdensplan, hvis man følger de vanlige kalkuler for den slags. Med andre ord er LEGO på vej ind i næste fase af virksomhedens placering af historien om LEGO. Den store historie der også rummer mega brands som Star Wars, Ringenes Herre og adskillige andre af tidens mærkevarer, der nemt og uproblematisk rejser mellem generationer, og er designet til at appellere til alle i storfamilien på samme tid. Fascinationen og købekraften er derfor stor i alle segmenter i den vestlige verden.

LEGO er gået ind en ny dimension af produkt placering. Bedre kendt under den engelske betegnelse ’product placement’. LEGO og filmselskabet Warner lader ikke bare et par glade børn lege med de kolorerede klodser, de bygger en film op, hvor de kantede figurer spiller hovedrollerne. Det er den nye generations storytelling.

Hvad der i dette tilfælde virker som underholdning for ungerne, er en sofistikeret og veltilrettelagt udbredelse af produktet LEGO. Tidligere var en film den første byggesten i et produkts placering på markedet, dette er i stedet en markering af LEGOs evne til over en årrække at opbygge en troværdighed og loyalitet i forhold til filmens verden og de yngstes filmiske helte.

I 2010 var der Apple-produkter i en tredjedel af blockbuster-top-30 i USA og var dermed det mest placerede produkt i store film. James Bond er bygget op om sponsorater med BMW som indehaver af et meget forment forretningsvindue. Iron Man er pumpet op med kinesiske Yen og kalorier fra Burger King, dekadence fra Bulgari Watches og teknik fra Dell og LG.

Vi voksne accepterer det i actionfilm og underholdning, hvor troværdighed og autenticitet ikke er en overvejelse. Børnene er afgjort ligeglade så længe, de ser deres helte på lærredet.

Vi kommer til at se flere film, hvor produktet er afsender i stedet for at være rekvisit.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s