Dansk film 2013

Af Søren Høy

Dansk film ser godt ud, hvis man står på det øverste trin, badet i blitzlys, foran det imponerende festivalpalæ i Cannes – eller hvis man nu er så heldig, at få en eksklusiv invitation til Oscar-festen i Los Angeles.

Ligeledes er der grund til at hive proppen af den dyre champagne, hvis man ser på det konstante, samlede billetsalg til danske film i biograferne. Vi ligger godt og stabilt på cirka 2½-3 millioner danske billetter og 20-25% markedsandel. Det er præcis, som det skal være.

Problemerne opstår, når man begynder at kigge bagved de flotte tal. Traditionelt er netop det ikke en sag for publikum. De skal jo bare nyde filmene og ikke bekymre sig voldsomt om branchens balancer og producenternes økonomi. Publikum har det formodentlig bedst med at dyrke stjerner, filmens magi og sublime underholdningskraft.

Det Danske Filminstitut offentliggjorde i denne uge en rapport, som deres trofaste revisions- og rådgivningsfirma Deloitte har udarbejdet. Titlen er ’Sundhedstilstanden i dansk spillefilmsproduktion 2003-2011’. Det er spændende læsning for det økonomisk-interesserede øje, for signalet er gået fra grønt i starten af 00’erne til gult i slutningen af 00’erne til rødt i starten af det nye årti. Disse skumle udsigter har de senere år formørket branchen. Producenterne kan ikke få forretningen til at hænge sammen.

Den 55-sider interessante rapport konkluderer, at indtægterne er faldet så drastisk, at det er til stor fare for de mellemstore og små producenter. I princippet efterlader det kun Zentropa og Nordisk Film i god afstand fra kanten. DVD-salget til de danske titler er stærkt faldende. Pirateri og streaming er rapportens forklaring – ændrede hjemme-vaner med TV-serier i lækre bokssæt er en supplerende valid forklaring samt at en ny globaliseret generation interesserer sig bredere end hvad danske DVD’er kan tilbyde.

Med andre ord er den succesfulde ’danske filmmodel’ under et voldsomt pres.

Rapporten slutter sit statistiske arbejde i 2011. Branchen talte allerede dengang om de tilspidsede økonomiske forhold, og intet tyder på, at situationen er forbedret siden. Tværtom er den tydeligvis forværret.

Priser og billetsalg snyder, for dansk film er ikke en sund forretning. Der kræves nye modeller, andre indtægtskilder og fordelingsnøgler. Hvis der ikke er penge, er der ikke film, og så bliver der desværre ikke meget at klappe af i den nære fremtid.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s