Staldtips om Tarok

Af Søren Høy, Viasat Film

Bag ’Tarok’ er holdet, der i marts 2012 havde premiere på ’Hvidsten Gruppen’. En film der trodsede alle forudsigelser og solgte cirka 760.000 biografbilletter og senere mere end 150.000 DVD’er.

I filmbranchen er der konstant snak om, hvor mange billetter vi tror, at de danske film sælger.

Uanset om det er distributører, producenter, biografejere, instruktører eller skuespillere, som jeg møder, så falder snakken på billetpotentialet. Meget få tager sig tid til at vurdere de kunstneriske dimensioner. Film er en kostbar kunstform, og der bliver kun lavet film, hvis der bliver tjent penge.

Mine vurderinger er historisk lige så flyvske som alle andres, når det handler om vurderingen af det kommercielle potentiale, men efterhånden har jeg fundet en model, som virker bedre og bedre.

Dels ser jeg naturligvis på filmens kvalitet. Det er yderst sjældent, at en film uden appel til et specifikt publikum sælger stort. Desuden er markedet en faktor. Hvilke film er ude på samme tid. Sidst men ikke mindst er der genkendeligheden i tema og stil. Vi er ikke normalt specielt eksperimenterende i vores filmvalg, og derfor er der en tendens til, at vi vælger ting, som vi kender i forvejen. Danskerne er mildt sagt kunstnerisk konservative.

Da ’Hvidsten Gruppen’ kom ud troede alle eksperter, at ’En Kongelig Affære’ nemt ville blive årets mest sete film. Flere havde dog overset, at filmen taler til en jysk ånd, der ikke findes i Storkøbenhavn.

Sammenholdet, den nationale fortælling og genkendelighed.

Efter at jeg havde set ’Hvidsten Gruppen’ vidste jeg af de årsager, at den ville banke bunden ud af markedet.

Københavnerne rystede opgivende på de kloge hoveder, da jeg fremførte prognosen.

Billedresultat for kvinden i buret18 måneder senere er jeg mere skeptisk på ’Taroks’ vegne. Dels er ’Kvinden i Buret’ for stærk for alle konkurrenter. Den film runder 800.000, inden den er færdig.

Billedresultat for Spies & Glistrup’Spies & Glistrup’ har allerede mindet os om 70’erne med cirka solgte 330.000 billetter. Desuden er ’Tarok’ ukendt og hestens meritter udenfor pensum for generationen under 40. Modsat ’Hvidsten’ der stadig ligger tæt på undervisningen i de sidste folkeskoleår. Sidst men ikke mindst har filmen haft en nærmest uforståeligt usynlig markedsføring, hvilket gør at den skal hente sit primære publikum hos pensionisterne, der husker Tarok.

Uanset filmes kvaliteter tror jeg, at ’Tarok’ får svært ved at trave endnu en sejr hjem til Stald Grasten.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s