James Franco springer ud som kunstner.

Af Søren Høy, Viasat Film

Verdenspremieren på ’As I Lay Dying’ har dagens Cannes-buzz. Det er næppe på grund af, at det er en filmatisering af den klassiske William Faulkner novelle fra 1930 om en fattig familie i Mississippi. På franske guldkyst er mange film baseret på store litterære værker, så vi er godt vant med de store fortællinger.

Sagen er nok nærmere, at instruktøren er skuespiller-hotshot James Franco. Lige nu er han aktuel i alverdens biografer med farvelade 3D-blockbusteren ’Oz – The Great and Powerful’ og den coole teenage-fantasi ’Spring Breakers’. Hans tabloid-popularitet og tilbagelænede humor gav han den utaknemmelige tjans som Oscarvært i 2011, hvor han selv var nomineret for sin rolle i ’127 Hours’.

Oz – The Great and Powerful

Senere er har han fået den tvivlsomme ære, at være blevet kåret som den dårligste Oscarvært nogensinde.

Franco har lavet en del film efterhånden, og modsat de film han medvirker i, så laver selv løjerlige kunstfilm, som hele tiden vipper på grænsen til det mærkværdige.

Det samme gælder Cannes-filmen, hvor han bruger split-screen, hvor to handlinger fortælles samtidig, og adskillige fortællere, som i den grad komplicerer forståelsen. Filmen er ikke specielt vellykket, men det er respektfuldt, at han tør udfordre publikum med en alt andet end nemt tilgængelig film.

James Franco er meget mere end en plakat på pigeværelset.

Der gemmer sig en interessant og kompromisløs instruktør inde bag det drengede smil.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s