Sensationen Zentropa

Af Søren Høy, Viasat Film

Filmkøbmand numero uno Peter Aalbæk Jensen elsker at vise sin diller frem. Jeg har set den i danske dameblade, franske intellektuelle aviser og Hollywoods branchemagasiner. Aalbæks pjort må være en af de mest eksponerede i dansk mediehistorie. Pudsigt nok har den oftest været en del af et succesrigt portræt i forbindelse med en af Zentropas kunstneriske triumfer. De har vundet i Cannes, Berlin til Oscar og ikke mindst ved billetlugerne verden over.

Geniet Lars von Triers navn er det andet, der står på Zentropas postkasse. Han har i mere end 30 år lavet film, der har ændret filmhistorien. Trier bliver retfærdigt betegnet som en af de største instruktører i verden.

Trier er provokatøren, der laver skandaler mere eller mindre tilfældigt. Hans kombination af både jovial folkelighed, til tider Tourette-frontal adfærd og hans åbenhed om depressioner og angst, har prædikeret ham som ikoniseringen af en kunstner. Filmenes kvalitet legitimerer meget. Inklusiv excentrisk adfærd.

Modsat forholder det sig med Aalbæk. Hans frit svævende genitalier har folk svært ved at associere med hård forretning. Er det hele mon for sjov? Og derfor vil det sikkert undre, når det på fredag kommer frem i bogen ’Zentropia’, at han er en magtsyg, grisk og manipulerende forretningsmand. Lidt som da vi alle fandt ud af, at den moderne tech-guru, Steve Jobs, var en hysterisk galning mellem opfindelserne.

Pudsigt nok tror vi naive danskere, at man kan lede en mange-millionforretning med Grønspættehåndbogen som eneste manual. Det kræver kynisme at navigere filmbranchen. Det giver fjender og efterlader blodige spor, når man skaber unikke resultater. Zentropa er en sensation i dansk film. Uanset hvilket udsnit af Aalbæk, medierne vælger at b

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s