Det danske remake

Det er en sjældenhed, at danske film bliver lavet igen på dansk. Forklaringen er muligvis, at de danske filmskabere ikke vil kopiere andre instruktører.

Af Søren Høy

’Skytten’ af Annette K. Olesen har premiere i dag i landets biografer. På plakaten ser man kendte ansigter, der tilhører Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas og Kim Bodnia. Det meste af historien er dermed lagt ud til publikum. Sådan er det med moderne film. Plakaten skal fortælle, hvem der er skurk, og hvem der er helt. Nu er det imidlertid lidt en kompleks problemstilling i filmen, for måske har skurken en pointe, som politikere og journalister burde tage lidt mere alvorligt.

’Skytten’ er et såkaldt remake af filmen fra 1977, hvor Jens Okking spillede den politiske idealist, der rendte rundt på Københavns tage og plaffede folk ned for at få politisk opmærksomhed på atomkraft-problematikken, der på daværende tidspunkt fik folket på gaden og klistermærker på bagsmækken af Folkevognen.

I den nye version er den varme politiske kartoffel Grønland og de potentielt store økonomiske olie-gevinster der ligger skvulper rundt undergrunden.

Det giver mening, at opdatere et thriller-plot af den karakter. Miljøspørgsmål er på få år blevet vekslet fra forsider og topmøder til græsrods-filantropi. Samtidig er den vestlige verden inficeret af jævnlige skyderier, hvor selvtægt og vanvid kombineret med adgangen til våben giver alt for mange historier, som man vil kunne genkende i begge versioner af ’Skytten’.

Den nye version har helt i tidens ånd fået et mere kvindeligt fokus. Karriere, børn og et opgør med et patriarkalsk politisk system. Det virker fornuftigt, da filmen dermed både i den personlige og politiske historie udvikler sig markant fra den første version.

Netop aftrykket, den kunstneriske identifikation, er muligvis det, der har afholdt danske filmfolk fra at lave remakes. Vi vil helst lave vores egne ting. Fortælle vores egne historier. Skabe succeser på egne præmisser. Det siger sig selv, at remakes låner, genbruger og kopier. Ikke nødvendigvis de udsagnsord, som man helst vil have i en anmeldelse.

Undtagelsen er børnefilm hvor vi fra tid til anden ser både remakes og det relativt nye begreb ’reboots’. Man ’genstarter’ en serie eller en figur. Det sker ved at genbruge universer og figurer – men give dem nye egenskaber og historier. Serier som ’Min Søsters Børn’ og ’Far til Fire’ er eksempler på universer, hvor man genbruger familie og ramme, men det meste andet er ny-komponeret til anledningen.

Børnefilmene virker nemmere at genbruge. Filmskabernes forfængelighed bliver ikke anfægtet på samme måde, som det kan ske med en voksenfilm. Børnene er jo ligeglade, om filmen har været lavet før.

I 2009 lavede Rasmus Heide noget der mindede om en genindspilning af ’Julefrokosten’ fra 1976. Ikke meget ud over titlen og inspirationen forbinder de to film. Netop de to ting ser man i øvrigt ofte i USA, hvor man så at sige køber en kreativ rettighed mere end en decideret film.

Det er ikke så lidt af et tankespind, der skal konstrueres, hvis man skal byde på andre danske film, som vil kunne få et stort og solidt publikum i en ny fortolkning. Jeg kunne godt tænke mig at se ’Mød mig på Cassiopeia’ (1951) i en tempofyldt og fræk

musikalsk fortolkning. Eller måske ’Harry og Kammertjeneren’ (1961), som i dag ville være en stærk kommentar til landets sociale klasser og værdikamp.

Hvis den nye version af ’Skytten’ bliver en succes, er det muligt, at andre lader sig inspirere til at genoplive de store historier, som den danske filmkrønike trods alt rummer.


Danske remakes i USA og England:

Riget (serie)

Midsommer

Brødre

Pusher

Nattevagten

Klatretøsen

Den eneste ene

Kærlighed ved første hik

Klovn

Forbrydelsen (serie)

Broen (serie)

Borgen (serie)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s