Oscar-ræset er skudt i gang.

Der er 14 uger til den gyldne dørstopper uddeles i Dolby Theater i Los Angeles. Kapløbet om verdens mest prestigefulde filmpris er dog allerede startet, for lige nu gør filmselskaberne alt, for at få deres film nomineret.

AF SØREN HØY

Det er efterhånden helt normalt, at et selskab bruger op mod $10-15 millioner på at få en film med til Oscar. Pengene bruges på annoncering, plakater, udsendelse af DVD’er til akademimedlemmer, lækre middage for udvalgte honoratiores – alle tricks gælder på filmens slagmark. Hele branchen tjener på en kampagne. Alle fra tv-kanaler til plakatophænger. I sidste ende handler det om penge. En film som ’Slumdog Millionaire’ (2009) havde indspillet $44 millioner før Oscar, og endte med en total på $377 millioner. Hele verden vil se en vinder, så derfor kan promoverings-investeringen hente sig hjem mange gange. ’Kongens Tale’ (2011) var projekteret til at lave $30 millioner, da den blev lavet. En lille håndfuld Oscars senere hentede den cirka $450 millioner. Imponerende og tankevækkende.

En film kommer med i spillet om de mange dollars ved, at selskaberne indstiller deres film i de forskellige relevante kategorier. Dernæst kan tidligere nominerende eller vindere i den enkelte kategori, for eksempel de 375 instruktører, nominere i netop instruktionskategorien, og ikke andre kategorier.

Det giver i reglen fem nominerede i hver kategori. Derefter kan alle stemme i alle kategorier. Det er ikke så kringlet, og det virker som et fair system, for det er fagfolk, der i første omgang giver bud indenfor deres respektive ekspertiser.

Der er 5783 stemmeberettigede. Skuespillerne er de mest dominerende i akademiet med 1311 medlemmer. Man kan komme med i det fornemme selskab, hvis man har vundet, været nomineret eller hvis man er blevet foreslået af et medlem, fordi man har ydet et unikt bidrag til sit fagområde.

Medlemmerne kan naturligvis manipuleres, de kan præges.

Husk at det er mennesker, der stemmer. Laves der en hype, et buzz, hvis er der en film, som alle taler om – film som kan påvirke en politisk tilstand eller som kan

Billedresultat for The Hurt Locker
The Hurt Locker

manifestere filmbranchens uafhængighed fra de kommercielle interesser. Den slags virker – som da ’The Hurt Locker’ vandt over ’Avatar’. Vinderen havde cashet $14 millioner ind. Taberen havde rundt $2,3 milliarder. Triumfen for den lille anti-krigsfilm betød i øvrigt et DVD-salg på hele $31 millioner. Uhørt for en kunstfilm, men en Oscar på coveret kan gøre underværker.

Den danske ’En Kongelig Affære’ kommer til Oscar.

Jeg er helt sikker.

Er vi heldige kommer den både med i ’Bedste ikke-engelsksprogede film’ og ’Bedste Kostume’.

Taktikken med den film har indtil videre virket. Den er blevet sluppet løs på det Nordamerikanske marked efter et par fantastiske festival-visninger. Først ved Telluride i Californien og blev dernæst ved den vigtige Toronto Festival, hvor Akademi-medlemmerne sidder bænket op for at se de bedste film fra Europa. Som kun en af tre film fik den en stående ovation, hvilket hyppigt bliver omtalt i de amerikanske medier. Hvad betyder det? At folk husker den. At den bliver i de stemmeberettigedes bevidsthed. At den har bevist sig overfor et krævende publikum.

Lige nu promoveres den heftigt af den amerikanske distributør, Magnolia Pictures, som pumper den ud til Akademi-medlemmerne. Det er interessant at følge Magnolias arbejde. Det er direkte marketing, det er kun målrettet mod dem, som kan stemme. Hvis den kommer med, hvis den vinder, så skal publikum nok finde filmen. Med cirka 40 millioner tv-seere i USA og adskillige hundrede millioner på verdensplan, findes der ikke bedre marketingsplatform end podiet til en Oscar-show.

Den 10. januar 2013 bliver nomineringerne offentliggjort – og priser uddeles den 24. februar. Lige nu foregår en benhård positionering af de film, som vi kommer til at se til uddelingen af verdens vigtigste filmpris.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s