Rod i kulissen

Der er ballade backstage hos Det Amerikanske filmakademi, der uddeler verdens flotteste filmpris; den gyldne Oscar-statuette. I nat er det ceremoni nummer 84, og der har sjældent været så meget furore op til den årlige aften med superstjerner og takketaler.

Af SØREN HØY

Det er ikke nemt, at være chef for Oscar showet i de her år. Der er ikke rigtig noget, der vil lykkes, der er ikke rigtig nogen, der synes om alle de nye ting, som bliver afprøvet. Oscar Akademiet forsøger med vold og magt, at få begivenheden til at blive en succes hos tv-seerne igen.

Seerne forsvinder

Seertallet i USA er det, som betyder noget i denne her sammenhæng. Det er i USA, at annoncerne skal sælges til reklamepauserne og det er her, at filmindustrien skal sørge for, at publikum vælter i biograferne. Med andre ord er det på hjemmebanen, at filmproducenterne skal finansiere deres film, filmstjernerne skal indgå de gyldne kontrakter, tv-kanalerne skal drive forretning og alle andre rundt om Oscar skal hive deres skillinger ud af det fantastiske filmcirkus. De senere år har seertallet raslet ned som husene i en katastrofefilm. Siden 1998 har 20-30 millioner seere fundet sig en anden kanal på den store filmaften – og fra at der tidligere sad mellem 60 og 70 millioner og så på, skal networket ABC nu være lykkelige, hvis de kan trække 40 millioner. Til sammenligning ser mere end 110 millioner finalen i Super Bowl, når den afvikles i midten af februar.

Ingen kender filmene

Årsagen skal ifølge analytikere findes i, at publikum ikke har set filmene, som bliver nominerede. Og har de ikke det, så gider de heller ikke se, hvem der vinder priserne. Konkurrencen er ikke spændende, hvis man ikke kender dem, der stiller op. De nominerede film er de senere 10 år blevet kommercielt smallere og langt mere kunstneriske end tidligere. Det er film, med en undtagelse i ”Avatar”, der indspiller relativt få penge i biograferne. F.eks. dette års store favorit, stumfilmen ”The Artist”, der trods sine mange fremragende anmeldelser, stadig kun har indtjent 25 millioner Dollars i USA. En klatskilling på de breddegrader.

Komiske nyskabelser

Oscar Akademiet forsøger at kompensere for den svage kendskabsgrad ved at mase nyskabelser ind i tv-formatet. De prøver med unge skuespillere som værter, komikkere, provoer – de forsøger sig med varieté-stil og bytter rundt på priserne, så de ikke får en kedelig periode midt i det hele, hvor alle teknik-priserne uddeles. Lige lidt hjælper det – for det er filmene, som trækker opmærksomhedslæsset.

Ballade i kulissen

Billedresultat for Brett Ratner
Brett Ratner

I 2012 er balladen ikke blevet mindre af, at showets producer, Brett Ratner, blev fyret kort inden den endelige planlægning. Han var kommet til at fyre en diskriminerende vittighed af om homoseksuelle i et radioprogram. Den slags går ikke i det politisk korrekte USA. Men da Ratner røg, så forduftede årets vært, Eddie Murphy, også. Han er ven med Ratner, og var hyret af ham – så i loyalitet forlod Murphy den prestigefulde hverv som Oscar-vært. Ud fra vokskabinettet kom Bill Crystal showet til undsætning. Han har otte gange før leveret varen, og bliver betegnet som en af historiens bedste værter sammen med legenden Bob Hope, der stod for orkestreringen hele 18 gange.

Sponsor fallit

Oven i det kaos gik celluloid-fabrikanten Kodak fallit i forrige uge, og forsøger nu med et arsenal af advokater i ryggen, at komme ud af deres 20-årige sponsor-aftale med det The Kodak Teatre på Hollywood Boulevard, som Oscar traditionelt afholdes i. Krisen har i den grad fat i kraven på Oscar i de her år, og der kræver vist mere end en enkelt superhelt, for at klare ærterne for den ellers så eftertragtede 84-årige guldmand.

Årets favoritter:

Bedste film: The Artist

Instruktør: Michel Hazanavicius (The Artist)

Mandlige skuespiller: Jean Dujardin (The Artist)

Kvindelige skuespiller: Viola Davis (The Help)

Mandlige birolle: Christopher Plummer (Beginners)

Kvindelige birolle: Octavia Spencer (The Help)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s