Senia Dremstrup: Producer

Senia Dremstrup blev færdig på Den Danske Filmskole i sidste uge. Hun er allerede blevet ansat på Zentropa, hvor hun sommeren over arbejder sammen med producer Louise Vesth. ”Det er dejligt, at jeg allerede er i fuld gang”, fortæller Senia, som er på besøg i Roskilde i forbindelse med at Klovn-tourbussen har gjort stop på festivalen for at lancere den nye merchandisekollektion og vise filmen, hvilket naturligt nok fik et helt telt til at skrige og huje af grin på musikfestivalen. ”Jeg har både arbejdet med Zentropa under årets Cannes Festival med praktikken og logistikken i forbindelse med Lars von Triers ”Melancholia”, og Zentropa spillede også en stor rolle i forbindelse med mit holds afgangsfilm fra Filmskolen”, konkluderer hun inden et møde bliver aftalt, hvor resten af interviewet skal foretages.

Bruddet med traditionen

Apropos afgangsfilm, Trier og Senia Dremstrup – så indledte hun gallavisningen af filmen ”Les Amours Perdues” på cirka følgende møde: ”Denne her film kan ikke laves på Den Danske Filmskole – men det har vi gjort alligevel. Det er en holdindsats ud over det sædvanlige fordi vi har givet os selv ekstra mange begrænsninger og udfordringer ved at optage i Frankrig – jeg håber, at I også synes, at det har været anstrengelserne værd”. Stærkt udlæg – og det samme har filmen, som straks viser os, at den har intet mindre end to kæmpestjerner i de to bærende roller; ikonet Emmanuelle Béart (”Manon og Kilden” (1986), ”Mission: Impossible” (1996)) og karakterskuespilleren Denis Lavant (”Beau Travail” (1999), ”En lang forlovelse” (2004)).

”Det er første gang, at en afgangsfilm er lavet i udlandet – med undtagelse af Christoffer Boe, som var i Sverige”, fortæller hun. ”Ledelsen på skolen brød sig ikke om, at vi skulle ud af de trygge rammer – og der er heller ingen tvivl om, at de nu frygter, at kommende årgange vil det samme. Erkendt – det er langt mere kompliceret, end hvis vi havde skudt i København, men omvendt var udfordringen for mig som producer langt mere interessant”, smiler hun. Bag beslutningen om at lave filmen i Paris gemmer sig et kæmpe arbejde. Både med økonomi, praktik og politiske forhandlinger med Filmskolen, der ville have ekstraordinært mange forsikringer og dedikationer fra holdet bag filmen, før de endelig fik lov til at drage til Frankrig.

Kampen med Filmskolen

”Det var svært for skolen, ikke at give os lov til sidst. Vi havde selv fået finansieret den del af budgettet, som optagelserne i Paris ville fordyre filmen med i forhold til de andre film på årgangen”. Kombineret med forbindelser og held begyndte produktionen at tage endeligt form. ”Vi VILLE det her, og i for-produktionen startede vi et samarbejde med en dansk kvinde, Marie Sonne-Jensen, som er medejer af et produktionsselskab i Paris – og pludselig faldt tilladelser og formaliteter nemt på plads. Vores forarbejde gav den endelige tilladelse fra Filmskolen. Alle kunne se, at vi ville komme hjem med en film”.

Triers stempel

Instruktøren Samanou Acheche Sahlstrøm arbejdede som personlig assistent for Lars von Trier på ”Antichrist”, og Trier både læste manuskriptet og senere så et tidligt klip af filmen. Triers ånd kunne mærkes både i castingen af stjernerne og på produktionen. ”Det betød da meget for os, at Trier havde givet sine betragtninger med. Det betød noget i forhold til Emmanuelle Béarts engagement og den generelle velvillighed blandt hold og samarbejdspartnere i Frankrig. Ligeledes var optagelserne dybt inspirerede af Triers Dogme-metoder. Vi kaldte vores egne for ”Dogme Deluxe”, for vi filmende spontant, spillerne var naturlige og vi forsøgte at gøre det hele smidigt – samtidig med, at vi havde lov til at sætte lys, lave lyd og sync i efterproduktion, filme på 16 mm og bruge musik som ikke var der på optagelserne”.

Planlagt marketing

Rygterne om filmen løb foran holdets arbejde. Frankrig, Paris, Béart, Lavant – der var en forventning til filmen hos branchen, som det viser sig, ikke var helt tilfældig.

”Vi har hele tiden vidst, at hvis vi skulle differentiere os fra den store mængde af film, som alle bliver bombarderet med, så skulle vi gøre et stort arbejde, for at få opmærksomhed”, fortæller Dremstrup, som overvejede marketing og lancering, allerede inden filmen gik i produktion. ”Samarbejdet med Marie Sonne-Jensen som lineproducer gav mig frihed til at være producer. Jeg skulle ikke sørge for catering, parkeringstilladelser og holdplaner, som producerelever ellers ofte er nødt til på små produktioner. Det gav overskud til at tage det overordnede ansvar gennem hele produktionen. Jeg fik mulighed for at fokusere 100% på filmen. Vi havde vores klipper, Rebekka Lønqvist, med i Paris og jeg kunne derfor se hurtige gennemklip af scener hver dag.” Der var også tid til at lave en ”bag-om filmen” under optagelserne og sende en teaser i omløb allerede få uger efter, at den sidste optagelse var i kassen.

De nye fortællinger

Filmskolen er slut. Arbejdslivet er i gang. Hvad er ambitionen, hvad skal den lange uddannelse bruges til?

”Målet er at producere spillefilm, det er klart, det er det for de fleste – jeg ved godt, at jeg sikkert samtidig skal lave en masse kortfilm. Jeg glæder jeg mig til at arbejde med fortællinger, se på nye formater og platforme, se hvor der publikum er, og hele tiden analysere, hvordan hvert nyt projekt bedst muligt møder sit publikum. Mine projekter skal have både kvalitativ og økonomisk bæredygtighed – det er helt afgørende, hvis det skal give mening, at kaste hele sit liv ind i at lave film”.


Senia Dremstrup

Født: 1982
Filmskolen: 2007-2011
Max Pinlig 2, Produktionskoordinator: 2011
Kidnappet, Produktionsassistent: 2010
MollyCam, Produktionsleder: 2008
Super 8: 2004-2007
M2Film: Producerassistent & Produktionsleder: 2005-2007
5 væsentlige film for Dremstrup
My life without me: Isabel Coixet
Juno: Jason Reitma
Den fabelagtige Amélie fra Montmartre: Jean-Pierre Jeunet
Breaking the Waves: Lars von Trier
Åndernes Hus: Bille August

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s