Italiensk + Wilbur = Hjemve

Lone Scherfigs nyeste komedie ”Hjemve” har premiere landet over i morgen. For tredje gang bruger hun sin egen succesformel. 6 hovedpersoner, virkelighed og masser af Scherfigsk humor.

Af: Søren Høy

Hjemve

Instruktion: Lone Scherfig

Manuskript: Scherfig og Niels Hausgaard

Medvirkende: Lars Kaalund, Peter Gantzler, Bodil Jørgensen, Anne Eleonora Jørgensen, Kristian Ibler, Mia Lyhne.

Handling: I en lille provinsby bliver der vendt op og ned på alting efter en nat, hvor nogle af indbyggerne ser en nøgen mand gå rundt. Hvem er han? Historierne vokser i takt med usikkerheden, og byens borgere opretter en kriselinie, Det Tavse Øre, hvor alle kan ringe ind med deres problemer. Snart finder de ud af, at de ikke kun hjælper byen, de hjælper også sig selv.

Vi er i en lille by. I ”Hjemve”, altså. Lone Scherfigs nye film. Hjemve er ikke byens navn. Byen har ikke noget navn. Det er bare en by, som vi alle sammen kender. En helt almindelig by, hvor alle kender alle. Byen, hvor den åndelige horisont går til kommunegrænsen, og hvor alle, vi møder, er typer. For som man siger til hinanden i provinsen: ”Han er godt nok en type, ham der”. En type er ikke sådan én, man gerne vil være. En type er en underlig fisk. I filmen er der kun underlige figurer. Excentriske tegninger af danskeren derude i provinsen. Ingen almindelighed. Men alligevel er der en frygtelig masse almindeligheder. Folk der klager, folk der brokker, folk der arbejder lidt og ikke for meget, folk der taler lidt om alt og meget om ingenting.

Lone Scherfig fortæller: ”Alle de 6 hovedpersoner vil så gerne gøre det godt for andre mennesker. De vil så gerne hjælpe nogen, men lige indtil filmen starter, er der bare ingen i byen, der har brug for hjælp. Folk i byen er for private til at have brug for hjælp. Derfor er vi heller aldrig hjemme hos nogen af dem rigtigt. Ingen kaffeselskaber eller middagsscener. De mødes på neutral grund i byen, og vi ved ikke mere om dem, end de fortæller hinanden.”

Situationen og scenografien minder en hel del om den, de fleste kender fra ”Italiensk for begyndere”, dogme-filmen af Lone Scherfig fra år 2000. Den lille filmsag gik hen og blev en voldsom stor filmsag. Filmen vandt en Sølvbjørn i Berlin og derfra var den ikke til at stoppe. Cirka 830.000 danskere så den i biograferne. Over 1 million amerikanere løste billet til den muntre og samtidig melankolske historie om det lille, løjerlige italienskhold fra en forstad i Danmark. Filmen blev den fjerdemest sete udenlandske film i Tyskland i 2002. Mere end 1 million tyskere genkendte en smule af sig selv i filmen, og var med til at forvandle denne pudsige, minimalistiske dogme-film til den største skandinaviske filmsucces nogensinde. Tyg lige på dén. Filmen kostede cirka 7 millioner kroner at lave, og har siden indspillet langt over 100 millioner kroner.

I ”Hjemve” er der en form for komisk og let tristesse. Folk i byen har det sådan set godt nok, de hygger sig egentlig, og de har ikke noget særligt imod hinanden. De er flinke til at handle hos hinanden. De møder trofast op til foredrag i foreningen, og de tager ansvar for de lokale traditioner. Alligevel er der et eller andet i vejen. Noget nager.

”Hovedpersonerne er helte uden en mission. Der er ingen naturkatastrofer eller politiske intriger. De har alle sammen brug for kærlighed, og de søger den på hver sin måde. Men de vil gøre alt for hinanden, og derfor smider de alt, hvad de har i hænderne og laver et anonymt telefonkrisecenter kun for at hjælpe byen og fællesskabet, da en nøgen mand er blevet set om natten.”

Stemningen minder en hel del om det, nogle måske kan huske fra den engelsksprogede ”Wilbur begår selvmord” fra 2002. Der er meget sjovt at iagttage den lettere deprime stemning – men det er faktisk også en smule trist, lige indtil filmen begynder at løsne figurernes knuder op, og kærligheden sejrer til sidst.

”Wilburs” pudsige baghistorie er, at filmen var tænkt som en ”Italiensk for begyndere 2” – med samme skuespillere som den første ”Italiensk”-film. Det kan man sagtens forstille sig. Figurerne minder lidt om hinanden. Det samme gør temaerne.

Treenigheden begynder at tage form. Og det cirkulære princip understøttes i ”Hjemve” af flere genkendelige ansigter fra ”Italiensk”. Lars Kaalund, Peter Gantzler, Ann Eleonora Jørgensen. Vi er altså på besøg i et genkendeligt Scherfig-land.

Hvor er sammenhængen mellem dine tre seneste film?

”Det er ensemblefilm med 6 hovedpersoner, som er svære at placere genremæssigt, fordi de enten baserer komedie på en tragisk baggrund eller også omvendt – baserer noget trist på en humoristisk tone.

Persongalleriet minder meget om hinanden. Folk i 30’erne med Lars Kaalund som omdrejningspunkt. Wilbur-figuren var skrevet til ham, så han har været en del af alle filmene på en måde. Jeg lader også virkeligheden fylde meget i alle filmene. Det er meget almindelige mennesker i alle filmene, og de bevæger sig rundt i virkelige og genkendelige miljøer. Den stoflighed synes jeg kan mærkes.”

Det er tredje gang, at du arbejder med et ensartet universer. Hvornår er det nok?

”Det er det nu. Næste gang vil jeg lave en film med en stram, tæt dramaturgi, der handler om to mennesker. Det er svært at holde så mange hovedpersoner i spil og give dem alle sammen krop og sjæl. Jeg ved ikke, hvad jeg skal nu, men det skal være lige ud af landevejen med en mand, der har et problem, som han ikke kan finde ud af at løse.”


Hjemve (2007)
Krøniken (1 episode, 2005) Tv-serie
Wilbur begår selvmord (2002)
Italiensk for begyndere (2000)
Morten Korch (13 episoder, 1999) Tv-serie
Når mor kommer hjem (1998)
Taxa (1 episode, 1997) Tv-serie
Flemming og Berit (6 episoder, 1994) Tv-serie
Den Gode lykke (1993) Tv
Kajs fødselsdag (1990)
Margrethes elsker (1985) Tv

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s