Ole Christian Madsen & far, Stine & Mads, Flammen & Citronen

Ole Christian Madsen er en modig og begavet filmmager. Han har lavet film om nydanskere, moderne kærlighed og junkier i Ålborg. Hans nye film hedder Prag. Den handler om far-søn forhold og ægteskabelig kriser – ting der ligger tæt på Madsens eget liv.

Ole Christian Madsen

Født 18. juni 1965

Uddannet fra Den Danske Filmskole 1993

Har været gift to gange og har tre børn.

 

Filmografi:

2008: Flammen & Citronen

2006: Prag

2005: Nordkraft

2002-2004: Rejseholdet (4 afsnit, tv)

2001: En Kærlighedshistorie

2000: Edderkoppen (tv)

1999: Pizza King

1997: Taxa (2 afsnit, tv)

1997: Sinans bryllup (novellefilm)

1994: Stormfulde hjerter (tv)

 

Prag:

Instruktion: Ole Christian Madsen

Manuskript: Ole Christian Madsen og Kim Fupz Aakesson

Medvirkende: Mads Mikkelsen, Stine Stengade m.fl.

Handling: Da Christoffers (Mikkelsen) far dør, rejser han og hans kone (Stengade) til Prag for at hente den døde hjem. Det er 25 år siden, at faren stak af til Prag, og der er derfor ikke mange følelser på spil for Christoffer. Han forventer, at rejsen udelukkende bliver en praktisk opgave. Men Christoffers og Majas samliv er ved at falde fra hinanden, og Christoffer må sande, at rejsen til Prag også bliver en kamp for hans ægteskab.

 

Budget:

Premiere over hele landet 2. november.

Far og mig

Prag er en film om midtvejskrise, om parforhold og om forholdet mellem en søn og hans far.

I Prag er der den dramaturgiske twist, at den far det handler om, er død.

Der er noget far-værk på spil her, som er værd at grave i. I generationen af mænd mellem 30 og 40 bliver der debatteret fædre i timevis. Vi bestiller stort set ikke andet. Enten er vores fædre forstokkede, eller også er de nævenyttige, eller også var de der aldrig, da vi var børn.

 Hvad er det for noget med den far?

 Den fraværende far kender mange fra min generation. Efterkrigstidsgenerationen af fædre kom hjem fra arbejde, tog avisen, og ventede på, at maden blev klar. Man diskuterede ikke. Sådan var det bare. Andre fik nedsmeltningen. De gik bare ind i sig selv, efterhånden som de nærmede sig 60. Til sidst var de helt væk. Alt handlede om pausering. Ro til avisen, ro til at se tv.

Har det noget med din egen far at gøre?

Da jeg voksede op, følte jeg ikke, at jeg kendte min far. Jeg har brugt meget tid på at tænke over vores forhold. Han isolerede sig, sørgede for at have projekter, der lå langt væk fra vores hjem. Han lukkede sig ind i sin egen verden.

 Betyder det noget for din egen måde at være far på?

 Jeg har brugt lang tid på at finde ud af det at være far. Hvilken type jeg skal være. Nogle af dem, der ikke har haft en tilstedeværende far, har en tendens til at blive ultra-fædre, og kaste alt ind i det. Børnene bliver omdrejningspunkt for alt. Der vil jeg helst ikke selv hen. Mine børn skal have faste rammer og skal ikke styre alt. Jeg er nok ikke en super moderne far.

 Mig og Stine og Mads

Mads Mikkelsen er Christoffer. Stine Stengade er Maja. Filmen handler primært om de to og deres krise. Han er med i en film af Ole Christian Madsen for første gang. Hun var med i ”Edderkoppen” (2000) og ”En Kærlighedshistorie” (2001). Ingen af de ovenstående fakta er hverken specielt odiøse eller udpræget kontroversielle. Men det får et strejf af et eller andet, når det konstateres, at Ole Christian Madsen tidligere var gift med Stine Stengade.

 Spiller Mads dig?

 Han er et udtræk af noget, jeg har i mig, som så er dramatiseret og sat ind i en karakter. Nogle af konflikterne han har, er nogle jeg kender fra mit liv og kærlighedsliv. Meningen er, at filmen skal være et personligt univers og derfra blive fabulerende. Han repræsenterer noget i mange mænd. Mange vil kunne genkende sig selv.

 I filmen er han sammen med Stine Stengade, som du tidligere var sammen med. Er det her dit private liv på lærredet?

 Der er klart ting, der er personlige, og ting der er ren fiktion.

Vi prøvede at adskille det, så godt vi kunne. Det gav mange diskussioner undervejs.

Syntes hun, at du gik for tæt på jeres liv?

 Nej, det gjorde hun ikke. Hun er en stor skuespillerinde, og hun ved godt, at det kan være væsentligt at fortælle om ting, der ligger tæt på en selv. Men det er ikke os, det handler om. Det her er løftet ud af virkeligheden, og er blevet til et fiktivt parforholdsdrama.

 Hvorfor bruger du hende – frem for at bruge én, hvor dit eget liv ikke er så tæt på?

 Stine har en stærk autonomi i sit spil og i sin kunst. Det samme har Mads. De er modige. Stines stædighed ville jeg gerne have. Jeg vidste, at de to ville udfordre mig, og tilføre filmen den spænding, som den har brug for.

 Skuespillerne og mig

Ole Christian Madsen var tidligere kendt for at finde og bruge nye skuespillere. Han fandt flere af de toneangivende og dygtigste spillere, som dominerer filmen nu. Janus Bakrawi, Lars Mikkelsen, Signe Egholm Olsen m.fl. Bemærk datidsformen, for den eksperimenterende tid er ovre. Nu spiller Madsen sikkert. Mads Mikkelsen er trumfen i dansk film lige nu. Han sælger billetter, han er god, han er en stjerne. Stine Stengade er måske ikke det største navn, men hun er etableret og respekteret for sit spil og sin stil. Madsen har skiftet stil.

 Hvad sker der?

I Prag handler det om særlig form for tilstedeværelse. Mads og Stine har et lag af hemmelighed. De er svære at læse og afkode. Det er nødvendigt, når en film er så tæt fortalt. Der er kun de to i mange scener. Det giver en spænding. Det kræver erfaring at kunne det spil. Det hemmelige. Der er forskellige krav til forskellige film. I Nordkraft var det vigtigt med unge folk. Kendte spillere ville have forurenet den film. I Pizza King var det nødvendigt. Dengang var der ikke nogen etablerede nydanske skuespillere.

Stine og Mads er castet på deres hemmeligheder og på deres personligheder.

 Mig og Flammen & Citronen

Lige nu er Ole Christian Madsen i gang med forberedelserne til den næste film. Overalt på kontoret, som faktisk er en lille træpavillon, man kan købe i Silvan, er der fyldt op med tegninger, billeder og noter. Flammen & Citronen er historien om to mytiske frihedskæmpere under 2. verdenskrig. Filmen har et budget på cirka 45 millioner kroner, og bliver dermed en af de dyreste film, der er lavet på dansk. Optagelserne starter til marts, og lige nu handler det om få de sidste penge på plads, og caste skuespillerne til de afgørende roller.

Billedresultat for flammen og citronen

Hvad med spillerne i Flammen & Citronen?

Det er en dyr film, og derfor skal der være kendte på rollelisten. Der skal være nogen, der trækker folk ind i biograferne. Thure Lindhardt spiller en af hovedrollerne, og jeg har flere af de bedste og største danske og tyske skuespillere i tankerne.

 Ellers noget?

Min største frygt med Flammen & Citronen er, at den virker gammeldags – den skal være nutidig i sin problembehandling og sit spil. Det skal skuespillerne hjælpe mig med. Derfor er det vigtigt, at de er erfarne. De skal forholde sig kraftigt til materialet, og det gør man først, når man har erfaring.

En anden ting er, at Flammen & Citronen er legender. De havde karisma. Det samme har en stor skuespiller.

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s